tiistai 3. helmikuuta 2015

Rakastuin tähän rehellisesti musiikkina.

Nyt, kun olen pienen pojan äiti, niin musiikista on tullut mulle se juttu, joka pitää mut järjissään vaikeina hetkinä.

Onhan musiikki aina auttanut mua pysymään elämässä kiinni, mutta enään se ei ole se henkireikä. Nykyään se on vaan se juttu, joka auttaa mua pitämään itteni piirteenä sillon, kun poika nukkuu.
Erityisesti Elastisen musiikki piristää. On aina piristänyt.

Mä aloin kuuntelemaan Elastista ollessani 9 tai 10, en muista ihan tarkkaan. Vuosi oli kuitenkion 2001.
Elastisen musiikki vain auttoi mua selviämään vaikeasta hetkestä. Mun mummi oli tuolloin just nukkunut pois ja mä löysin fintelligenssien levyon ihan sattumalta mun isoveljen levyhyllystä. Mä popitin sitä niin kovalla, kun noihin aikoihin pystyi sen aikaisella cd-soittimella.

Fintelligenssin aikaiset julkaisut:
Renesanssi (2000)
Tän tahtiin (2001)
Kokemusten summa (2002)
Lisää (2008)
Mun tie tai maantie (2010)
Täytyy tuntuu (2011)

Kokoelmat:
Nää vuodet 1997–2003 (2003)
Fintelligens Collections (2007)

Elastisen soololevytykset:
Elaksis Kivi (2004)
Anna soida (2006)
E.L.A. (2007)
Joka päivä koko päivä (2013)
TBA (tulossa huhtikuussa 2015)

Tässä muutamia lempikappaleitani Elastisen tuotannosta.
Elastinen - Oo siellä jossain mun: http://youtu.be/X4-YvJcsdh4
"Tarviin sua ja toivon, et jaksat venaa. Älä pakota mua valitsemaa."
Elastinen - Kun kuuntelen Paulaa: http://youtu.be/5ownY7Ezalo
"Se kokemuksen tumma ääni, tietää mistä se laulaa. Kylmän väreet se aikaan saa. Ahaa, ahaa"
Elastinen - Mitä kuuluu: http://youtu.be/mtyfiQeu0Lg
"Kun sun ystävä kysyy "Mitä kuuluu?", ni puhu totta!"
Elastinen: Kerrankin: http://youtu.be/-vSt57XBq24
"Kerrankin se osu kohdalleen. Tiet on vihdoin kohdanneet. Sain enemmän, ku mitä uskalsin toivookkaan. Jätän taakseni kaiken muun. Ei enää aihetta vaiheiluun. Kaikki pottiin, me saadaan tää toimimaan."
Elastinen - Hallussa feat. Jontte Valosaari: http://youtu.be/DSVCeI-wikM
"Ku teet tarpeeks kauan, mitä muut ei jaksa, ni pian teet asioit, jota muut ei voi!"
Elastinen - Eteen Ja Ylös: http://youtu.be/DkJkOl4qv0I

Tää on kyllä se biisi joka saa adrenaliinin virtaamaan mun suonissa ja saa mut kestämään mitä vaan, mitä vastaan tulee.
"Hanskat ei tipahda, periks ei anneta. Ne sano "Et pysty, et voi, ei kannata" mun korvissa se kaikki kuulostaa haasteelt. Ne saa luun kurkkuunsa, ku tulosta taas teen. Jatkan, jaksan vaikka väkisin. Jos se ois helppoo, kaikki tekis niin. Mus on voima, jota en voi vaimentaa, pusken täysii aina vaan. Mun ei täydy vaan mä saan."
"Katse eteen ja suupielet ylöspäin. Teen vastoinkäymisistä voimaa. Katse eteen ja suupielet ylöspäin. Antaa tulla, kestän kyllä. Periks en tuu antamaan."

Kimmo Ilpo Juhani Laiho, taiteilijanimeltään Elastinen syntyi Helsingin Kalliossa huhtikuun 18 päivä vuonna 1981 ja on nyt siis 33 vuotias.

Kuvassa sen levyn kansi, jonka löysin veljeni levyhyllystä vuonna 2001

Ketä sä fanitat? Ja miksi juuri häntä?

-Erkku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Blogi-juttuja saa mielellään kommentoida ja rakentavaa kritiikkiäkään ei pelätä! Kommentit tullaan kuitenkin ensin hyväksyttämään Turun Tyttöjen Talon työntekijällä. Tästä johtuen, kommentit tulevat näkymään viiveellä. Kiitos kommenteistasi!